...

Избор на подходящо двигателно масло

Избор на подходящо двигателно маслоИзборът на подходящо масло преди всичко се състои в правилното разчитане на препоръката на съответния производител на автомобила, в сервизната документация. Всяко съоръжение има своята препоръка за необходимите изисквания, които моторното масло трябва да покрие, за да може да бъде вложено в разглеждания двигател.

Важно е да отбележим, че производителят на маслото не дефинира пробег, а евентуално го покрива или не в зависимост от стандартите и одобренията на които маслото отговаря- т.е неговите параметри. Условията на експлоатация и техническото състояние на транспортната единица също имат своето значение. Най-общо казано изборът на подходящото двигателно масло се състои в експлоатационни и вискозитетни изисквания.

Маслата могат да се разделят на масла с минерален, синтетичен или полусинтетичен произход. Минералните масла се получават при преработка на нефта. Синтетичните масла се получават в процес в който минералното масло се заменя със синтетика в специален процес на обработка. Полусинтетичните масла са смес межу синтетичните и минерални масла. Осигуряват добър компромис между цена и качество.

Предимства на синтетичните масла:

  • добри екологични показатели
  • по-бавно стареене на маслото
  • намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм
  • по-добри вискозитетни характеристики
  • по-добри показатели при високи температури на работа на двигателя

почти липсва нагарообразуване

Експлоатационно ниво на двигателното масло

Експлоатационно ниво – това е техническото изискване, на което маслото трябва да отговаря или да надхвърля, за да има оптимално поведение в агрегата. Ако избраното ниво е по-ниско от предписаното, износването ще е по-голямо и пакетите добавки в съответната рецептура няма да защитават многопосочно дадения двигател. Експлоатационното ниво се определя съгласно спецификации, най-масови от които са: API (Американски Петролен Институт) и АСЕА (Асоциация на Производителите на Европейски Автомобили).

API

Тип двигател:

C – Дизел
S – Бензин
Натоварване: A, B, C, D, E, F……

Тип двигател Първи клас По-нови класове /година/
Бензин API SA API SF(’80), SG(’89), SH(’92), SJ(’96), SI(’02), SM(’06)
Дизел API CA API CF-4(’90), CG-4(’95), CH-4(’98), CI-4(’02), CJ-4(’06)

АСЕА

Тип двигател:

  • А – Бензин
  • В – Леко натоварен дизел
  • С – Съвместими с PF и TWC
  • DPF – дизелов партикулярен филтър
  • ТWC – трипътен катализатор
  • Е – Тежко натоварен дизел
  • Натоварване: 1, 2, 3, ……
  • Година на въвеждане: 96, 98, 04…..07, ……..

Съществуващи експлотационни нива:

  • Клас (А1/В1, А3/В3, А3/В4, А5/В5) за леки и лекотоварни, бензинови и дизелови двигатели.
  • Клас С, (С1, С2, С3, С4) масла с ниско съдържание на фосфор, сяра и сулфатна пепел – за бъдещи двигатели в това число леки и лекотоварни.
  • Клас Е, (Е1-96, Е2-96……….Е5-99, Е6, Е7) масла за дизелови двигатели на тежкотоварни автомобили, автобуси, трактори, строителна техника и др.

Вискозитетен клас на двигателното масло

  • Вискозитетен клас – представлява абревиатура която носи информация при всесезонните масла за нискотемпературната течливост, кинематичен вискозитет и др. и е със следното тълкуване:
  • Летни масла: SAE 20, SAE 30…..SAE 50,SAE 60;
  • Зимни масла: 0W, 5W, 10W….. 20W;
  • SAE – Съюз на автомобилните инженери
  • W– winter (зимa)

Всесезонни масла: 0W-30, ..5W-40, 10W-40, 15W-50, ….

Всесезонните масла имат двойно означение от този вид, като числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото е по-малко това число, толкова по-подвижно е маслото при ниски температури и е по-лесно стартирането на двигателя. Числото след знака W дава указание за вискозитета на маслото при 100 градуса.

Спазването на изискванията на производителя ни гарантира безпроблемна работа на този агрегат в рамките на неговата експлоатация.

Много погрешно е да се избира масло по цвят или само търговска марка и вискозитет например 10W-40. Тази абревиатура в конкретния случай показва течливост на маслото, но по нея не винаги може да се съди за типа на маслото- синтетика, полусинтетика или минерално масло. Последното е състав на маслото.

Масла за бензинови двигатели

  • SL  За всички съвременни автомобили. Въведен 2001.
  • SJ  За всички съвременни автомобили произведени преди 2001.
  • SH  За двигатели произведени преди 1996
  • SG  За двигатели произведени преди1993
  • SF  За двигатели произведени преди 1988
  • SE  За двигатели произведени преди 1979
  • SD За двигатели произведени преди 1971
  • SC За двигатели произведени преди 1967
  • SB   Да се използва само по специална препоръка от производителя.
  • SA  Да се използва само по специална преподъка от производителя. Масла за дизелови двигатели
  • CI-4 – Въведен през 2002 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящ за двигатели с рециркулация на изгорелите газове (EGR). Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%, каквото е от няколко години в Германия). Може да замества CD, CE, CF-4, CG-4 и CH-4, когато последните са препоръчани от производителя.
  • CH-4 – Въведен през 1998 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Може да замества CD, CE, CF-4 и CG-4, когато последните са препоръчани от производителя.
  • CG-4 – Въведен през 1995 за бързооборотни силнонатоварени 4-тактови двигатели.СН-4 маслата са особено подходящи при исползване на гориво със ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Изисква се за двигатели покриващи стандартите за изгорели газове от 1994. Може да замества CD, CE и CF-4, когато последните са препоръчани от производителя.
  • CF-4 – Въведен през 1990 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CD и CE маслата.
  • CF-2 – Въведен през 1994 силно натоварени двутактови двигатели. Може да се използва вместо CD-II.
  • CF – Въведен през 1994 за офроуд, индиректно-впръскващи и други дизели, вкл. и такива използващи гориво с над 0,5% сяра (каквото е в България). Може да се използва вместo
  • CE – Въведен през 1987 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CC и CD маслата.
  • CD-II – Въведен 1987 за двутактови двигатели.
  • CD – Въведен 1955 за определени атмосферни и турбо двигатели.
  • CC – Въведен 1961 за всички дизели.
  • CB – Въведен 1949 за средно натоварени двигатели.
  • CA – Въведен 1940 за леко натоварени двигатели.

При нас ще намерите

Може да разгледате предлаганото от нас Автомобилно масло

Call Now Button Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.