Изборът на подходящо масло преди всичко се състои в правилното разчитане на препоръката на съответния производител на автомобила, в сервизната документация. Всяко съоръжение има своята препоръка за необходимите изисквания, които моторното масло трябва да покрие, за да може да бъде вложено в разглеждания двигател.
Важно е да отбележим, че производителят на маслото не дефинира пробег, а евентуално го покрива или не в зависимост от стандартите и одобренията на които маслото отговаря- т.е неговите параметри. Условията на експлоатация и техническото състояние на транспортната единица също имат своето значение. Най-общо казано изборът на подходящото двигателно масло се състои в експлоатационни и вискозитетни изисквания.
Маслата могат да се разделят на масла с минерален, синтетичен или полусинтетичен произход. Минералните масла се получават при преработка на нефта. Синтетичните масла се получават в процес в който минералното масло се заменя със синтетика в специален процес на обработка. Полусинтетичните масла са смес межу синтетичните и минерални масла. Осигуряват добър компромис между цена и качество.
Предимства на синтетичните масла:
- добри екологични показатели
- по-бавно стареене на маслото
- намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм
- по-добри вискозитетни характеристики
- по-добри показатели при високи температури на работа на двигателя
почти липсва нагарообразуване
Експлоатационно ниво на двигателното масло
Експлоатационно ниво – това е техническото изискване, на което маслото трябва да отговаря или да надхвърля, за да има оптимално поведение в агрегата. Ако избраното ниво е по-ниско от предписаното, износването ще е по-голямо и пакетите добавки в съответната рецептура няма да защитават многопосочно дадения двигател. Експлоатационното ниво се определя съгласно спецификации, най-масови от които са: API (Американски Петролен Институт) и АСЕА (Асоциация на Производителите на Европейски Автомобили).
API
Тип двигател:
C – Дизел
S – Бензин
Натоварване: A, B, C, D, E, F……
Тип двигател | Първи клас | По-нови класове /година/ |
Бензин | API SA | API SF(’80), SG(’89), SH(’92), SJ(’96), SI(’02), SM(’06) |
Дизел | API CA | API CF-4(’90), CG-4(’95), CH-4(’98), CI-4(’02), CJ-4(’06) |
АСЕА
Тип двигател:
- А – Бензин
- В – Леко натоварен дизел
- С – Съвместими с PF и TWC
- DPF – дизелов партикулярен филтър
- ТWC – трипътен катализатор
- Е – Тежко натоварен дизел
- Натоварване: 1, 2, 3, ……
- Година на въвеждане: 96, 98, 04…..07, ……..
Съществуващи експлотационни нива:
- Клас (А1/В1, А3/В3, А3/В4, А5/В5) за леки и лекотоварни, бензинови и дизелови двигатели.
- Клас С, (С1, С2, С3, С4) масла с ниско съдържание на фосфор, сяра и сулфатна пепел – за бъдещи двигатели в това число леки и лекотоварни.
- Клас Е, (Е1-96, Е2-96……….Е5-99, Е6, Е7) масла за дизелови двигатели на тежкотоварни автомобили, автобуси, трактори, строителна техника и др.
Вискозитетен клас на двигателното масло
- Вискозитетен клас – представлява абревиатура която носи информация при всесезонните масла за нискотемпературната течливост, кинематичен вискозитет и др. и е със следното тълкуване:
- Летни масла: SAE 20, SAE 30…..SAE 50,SAE 60;
- Зимни масла: 0W, 5W, 10W….. 20W;
- SAE – Съюз на автомобилните инженери
- W– winter (зимa)
Всесезонни масла: 0W-30, ..5W-40, 10W-40, 15W-50, ….
Всесезонните масла имат двойно означение от този вид, като числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото е по-малко това число, толкова по-подвижно е маслото при ниски температури и е по-лесно стартирането на двигателя. Числото след знака W дава указание за вискозитета на маслото при 100 градуса.
Спазването на изискванията на производителя ни гарантира безпроблемна работа на този агрегат в рамките на неговата експлоатация.
Много погрешно е да се избира масло по цвят или само търговска марка и вискозитет например 10W-40. Тази абревиатура в конкретния случай показва течливост на маслото, но по нея не винаги може да се съди за типа на маслото- синтетика, полусинтетика или минерално масло. Последното е състав на маслото.
Масла за бензинови двигатели
- SL За всички съвременни автомобили. Въведен 2001.
- SJ За всички съвременни автомобили произведени преди 2001.
- SH За двигатели произведени преди 1996
- SG За двигатели произведени преди1993
- SF За двигатели произведени преди 1988
- SE За двигатели произведени преди 1979
- SD За двигатели произведени преди 1971
- SC За двигатели произведени преди 1967
- SB Да се използва само по специална препоръка от производителя.
- SA Да се използва само по специална преподъка от производителя. Масла за дизелови двигатели
- CI-4 – Въведен през 2002 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящ за двигатели с рециркулация на изгорелите газове (EGR). Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%, каквото е от няколко години в Германия). Може да замества CD, CE, CF-4, CG-4 и CH-4, когато последните са препоръчани от производителя.
- CH-4 – Въведен през 1998 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Може да замества CD, CE, CF-4 и CG-4, когато последните са препоръчани от производителя.
- CG-4 – Въведен през 1995 за бързооборотни силнонатоварени 4-тактови двигатели.СН-4 маслата са особено подходящи при исползване на гориво със ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Изисква се за двигатели покриващи стандартите за изгорели газове от 1994. Може да замества CD, CE и CF-4, когато последните са препоръчани от производителя.
- CF-4 – Въведен през 1990 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CD и CE маслата.
- CF-2 – Въведен през 1994 силно натоварени двутактови двигатели. Може да се използва вместо CD-II.
- CF – Въведен през 1994 за офроуд, индиректно-впръскващи и други дизели, вкл. и такива използващи гориво с над 0,5% сяра (каквото е в България). Може да се използва вместo
- CE – Въведен през 1987 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CC и CD маслата.
- CD-II – Въведен 1987 за двутактови двигатели.
- CD – Въведен 1955 за определени атмосферни и турбо двигатели.
- CC – Въведен 1961 за всички дизели.
- CB – Въведен 1949 за средно натоварени двигатели.
- CA – Въведен 1940 за леко натоварени двигатели.
При нас ще намерите
- Масло Aral
- Масло Bardahl
- Масло Bizol
- Масло BMW
- Масло Castrol
- Масло CHEMPIOIL
- Масло COMMA
- Масло Cyclon
- Масло Divinol
- Масло ELF
- Масло Eneos
- Масло ENI
- Масло Ford
- Масло Fuchs
- Масло Honda
- Масло Kroon
- Масло Lexus
- Масло Liqui Moly
- Масло Mazda
- Масло Mercedes
- Масло Mini
- Масло Mitsubishi
- Масло Mobil
- Масло Mopar
- Масло Motul
- Масло Nissan
- Масло Opel
- Масло Ravenol
- Масло Raxol
- Масло Selenia
- Масло Shell
- Масло Total
- Масло Toyota
- Масло Urania
- Масло Valvoline
- Масло Volkswagen (VAG group)
- Масло Xado
Може да разгледате предлаганото от нас Автомобилно масло