Пресен сняг, леденостуден въздух, замръзнали дървета – всичко това е много трогателно, ако го гледате на топло пред камината. Ако сте на път обаче е по-добре да сте прочели и свършили нещата от следния списък за подготовка на автомобила за зимни условия, пише вилексауто.ком.
Проверете антифриза
Първо проверете антифриза. Повечето видове антифриз са на базата на етилен гликол и имат ниска точка на замръзване и висока точка на кипене при смесване с вода. Правилото за смяна на течността е просто: ако не сте го проверявали миналата зима, направете го сега. Препоръчителният срок за смяна е две години или 50 000 км, което се случи първо. Дори ако течността изглежда сравнително чиста, антифризът включва химични вещества, които смазват водната помпа и предотвратяват корозията на двигателя. Тези химикали губят своята ефективност в края на този срок.
Вижте маслото
След това следва проверка на моторното масло. Вижте ръководството за потребителя, за да разберете каква спецификация препоръчва производителят за зимата. Масла 10W-30 или 10W-40 работят при всички условия, различни от арктически и планински зимни условия. Ако попадете в район с подобни климатични условия, вземете масло 5W-40. Ако използвате по-гъсти масла за горещо лято и очаквате сравнително студена зима, тогава е време да смените маслото с по-тънко
Проверете чистачките и течността за тях
Колкото до чистачките и течността за тях, вижте в какво състояние са и дали биха издържали на силен снеговалеж и лед. Обикновените течности за чистачки са добри до 10 градуса под нулата, което за повечето райони е адекватно. Но ако очаквате по-ниски температура, изберете течност, която няма да замръзне дори при по-ниски температури. Проверете дали има напуквания или удари по предното стъкло, защото сега е добър момент да ги поправите. Комбинацията от студен въздух отвън и топъл в автомобила може бързо да ескалира една малка драскотина в сериозна пукнатина. Докато сме на тема топъл интериор, не забравяйте да проверите и нагревателя. По този начин можете да разберете дали се нуждае от поддръжка, преди наистина да се нуждаете от него.
Проверете акумулатора
Ако гаранционният срок на акумулатора ви изтича в рамките на една година, отидете да го тестват. Това е далеч по-лесно да се направи през един приятен уикенд, отколкото в ранната, студена зимна утрин, когато бързате за работа. Слабият акумулатор и/или алтернатор може да не бъде в състояние да достави достатъчно ампераж, за да запалите през зимата.
Проверете ремъците и маркучите
Проверете всички ремъци и маркучи. Износената гума може да не издържи през зимата. Минусовите температури и зимни условия на движение допълнително натоварват двигателя. Плюс това, повреда заради маркуч или ремък за 20 лв, е двойно по-досадно през зимна нощ, отколкото през лятна.
Проверете гумите
Говорейки за износена гума, добре е да погледнете отблизо грайфера на гумите си. Шофирането на сняг и лед и по нашите надупчени пътища изисква всичкото сцепление на гумите, което те могат да предоставят. Най-добре е да смените летните или всесезонни гуми със зимни, които са с висок процент на силика в своя състав, позволявайки на гумата да остане еластична при ниски температури. Зимните гуми трябва да се сложат преди температурите да паднат под 7 градуса по Целзий, което в България става и в края на октомври и прави шофирането с летни гуми опасно. Ако вече имате зимни гуми, проверете грайфера и годината им – най-добре е да имат поне 4мм грайфер и да не са на повече от 6 години.
Източник: flagman.bg