Отговора на този въпрос определение не е еднозначен, някой ще каже „Какво лошо може да стане ако се промие двигателя?” ами при неправилно промиване нищо хубаво е отговора. Други ще кажат че „Няма смисъл да се харча излизшно, аз още година две ще я покарам тази кола и ще я продам” и ще са прави от тяхна гледна точка. Някой автопроизводители в ръководствто за експлоатация на автомобилите забраяняват промиването на двигателя, а други пък напротив, препоръчват го. Действително няма еднозначно мнение по въпроса. По-скоро правилния въпрос е „Как правилно да сменяме масло?”.
- Първи вариант – най-простия и евтин, подгряваме двигателя до работна температура, изливаме (или изпомпваме ако няма възможност да се излее от пробката) старото масло от двигателя, сваляме стария филтър, изчакваме 15 – 20 мин да се стече старото маслото, слагаме нов и наливаме новото масло.
- Втория вариант – погряваме двигателя до работна температура, излизаме старото масло, наливаме специално масло за краткотрайна промивка запалваме мотора да поработи на „тихи обороти” за 15-20 мин. изливаме го, сменяме масления филтър и наливаме новото масло.
- Трети вариант – изливаме старото масло приблизително седмица преди същинската смяна, наливаме специално масло за дълготрайна промивка караме с него около 200 км. и чак тогава го изливаме и наливаме новото масло, съответно със смяна на филтъра.
Кой вариант е най-добър? От финансова гледна точка разбира се първия, а от технологична гледна точка и по-точно ако искаме да съхраним двигателя би трябвало да е втория или третия вариант по пътя на логиката, но дали наистина е така?
Какво се случва при първия вариант?
Ами много просто, колкото и да изчакаме след източването на старото масло все остава такова в двигателя и след като налеем новото остатъците от стартото веднага понижават качеството на новото. Остатъците от масло в зависимост от двигателя може да варират от 10 до 20%.
Какво се случва при втория вариант?
След излизаването на краткотрайното промивно масло наливаме новото масло, което съответно се смесва с останалото промивно масло в двигателя и естествено си изменя качествата, но несъществено. Освен това по технологични характеристики от производителите, краткотрайните промивни масла разтварят само нискотемпературните отложения, а високотемпературните може да се отлепят на люспи и да запушат някоя маслена магистрала. Накратко казано краткотрайната промивка в някой случай може да е много опасна за двигателя.
Какво се случва след третия вариант?
Същото като след втория вариант с тази разлика, че след дълговременната промивка не се наблюдават неразтоворени налепи. Дълготрайната промивка разтваря всички отложения по двигател и няма риск да се получи неприятно запушване. Но в двигателя все пак остават онези 10 – 20%, които се смесват с новото масло.
В крайна сметка да правим ли промивка на двигателя или не?
Няма смисъл да промиват двигателя тези които:
- използват качествени масла и ги сменят според препоръките на производителя или по-често, при положение че двигателя се ескплоатира в натоварен режим (градско шофиране, шофиране в пресечени местности и т.н.)
Двигателя е препоръчително да мият тези които:
- преминават от нисък към по-висок клас масла или обратно, от полусинтетика на синтетика например;
- допуснали са свръхпробег или просто пробега е неизвестен, например при покупка на стар автомобил;
- забелязали са признаци на прегрят двигател;
- използваното масло е с неизяснен произход (при покупка на автомобил „втора ръка”).
Високотемпературните остатъци са лакообразни и се отлагат по леглата на сегментите и по страничната част на буталата, а нискотемпературните са във вид на смолист налеп и се отлагат в картера, по газоразпределителния механизъм и по маслените пътища.
Как да правим правилно промиване на двигателя?
Като начало проверете маслото доколко е работоспособно, това става чрез много лесен тест – вземате парче филтърна хартия или вестник, капвате капка от маслото направо от щеката за проверка на нивото и ако капката се разлее по хартията то маслото все още е годно а ако си остане на капка значи е крайно време да го смените – виж на втората снимка.
Ако маслото е в добро състояние то може спокойно да използвате дълговременна промивка, но с едно допълнение, след 200 км. пробег излейте промивното масло и налейте половин порция от маслото което планирате да използвате, запалете двигателя и го оставете да поработи 10 – 15 мин. и го излейте. Това се прави с цел да се „изплакне” двигателя от промивното масло в което са се разтворили налепите от двигателя. След това с чиста съвест сменяйте филтъра, наливайте новото масло и „Приятен и безавариен път!”.
Ако пък маслото вече си отишло то не рискувайте с дълговременно промивно масло, най-безопасния вариант в случая е краткотайната промивка и след нея е препоръчително да се направи „изплакване” както бе описано по-горе и спокойно можете да наливате новото масло.
Тук е момента да се добави че нещо подобно на промивка може да се прави с половин порция от маслото което планирате да ползвате по-нататък. По-точно изливате старото масло, сменяте филтъра, наливате половин порция от новото масло запалвате двигателя да поработи 20 – 30 мин на „тихи обороти”, след това го изливате и сменяте използвания филтър и наливате пълна порция ново масло. Това е така да се каже един среден вариант, при който не рискувате да си докарате запушване на някоя маслена магистрала и промивате двигателя на цената само на още един филтър и приблизително два литра масло.
Източник: http://caralyze.bg