Прахолях, течове от масло, стари листа, пясък и други подобни се натрупват по двигателя, задръстват радиатора, филтри и като цяло под предния капак картинката не е никак лицеприятна особено за по-запалените автолюбители. Като цяло няма точно мнение да се мие ли двигателя или не. За продавачите на коли втора употреба миенето е задължително с търговска цел, за някой който си е изпатил от некадърно свършена работа минето е чиста загуба на пари, нерви и време, дори производителите на коли не могат да дадат точни препоръки. Тук ще се опитам просто да изясня какво може да се направи за да се избегнат излишни нерви и евентуално да дам някой и друг съвет за да се радвате на изправна кола и чист двигател.
Като начало ще започна с новите, гаранционни автомобили. За да избегнете проблеми с гаранцията най-добре миенето на двигателя да се извършва в оторизираните сервизи на представителя и напълно в съответствие с изискванията на производителя и продавача. Първо ако се случи нещо и след измиването (ако такова предлага оторизирания сервиз), вината няма да е ваша и не рискувате да си навлечете непревидено големи разходи за новия си автомобил.
За колите втора упротеба или вече извън гаранция нещата вече са напълно във ваша власт за добро или лошо. Има основна два варианта да отидете на автомивка или да си измиете двигателя сам. В първия случай е добре да се посъветвате с някой монтьор, с приятели или да се доверите на крайпътни реклами или обяви или нещо подобно. Приемаме че сте открили подходяща автомивка, първото което е много важно не трябва да влизате веднага в автомивката, т.е. да изчакате двигател да изстине, миенето на горещ двигател въобще не е препоръчително. Има мнения че е по-добре да се мие на запален двигател, за да може веднага водата да се изпарява и подобни причини, но така рискувате да даде на късо някой кабел, или пък просто от високото налягане на пароструйката да се откачи някой датчик и т.н. и в комбинация с работещ двигател може да се получат много неприятни инциденти. Второто което трябва да се направи е да покриете всички електронни компоненти, видими кабели, акумулатор и алармата с непромокаем материал (найлонови торбички или подобно). Така ще намалите риска от намокряне на части, за които това не е препоръчително. Преди да започнат миенето помолете да намалят налягането на пароструйката до възможно най-ниското и да са по-внимателни с неметалните части под капака. След измиването е много важно двигателя да се обдуха със сгъстен въздух от компресор, просто още преди миенето попитайте дали извършват тази операция в автомивката, ако отговора е не по-добре си потърсете друга. След обстойнто обдухване и на най-скритете места на двигателя можете да палите спокойно, не палете мокър двигател дори само за да преместите колата.
Ако сте решили сами да си измиете двигателя, много от подготвителните моменти с изчакване на двигателя да изстине и да покриете електрическите части си остават. Тъй като повече автолюбители нямат собствени пароструйки обикновено се мие с маркуч. За да е по-ефективна операцията е добре да си купите някакъв вид препарат от типа на обезмаслител да напръскате двигателя според препоръките на производителя и след това да обилно да се измие с вода, като внимавате да не мокрите силно електрическите компоненти. Ако имате под ръка компресор обдухайте двигателя а ако не просто оставете колата на слънце с отворен капак за някой и друг час.
Като основна част от двигателя мисля че тук е мястото да разгледаме въпроса с миенето на радиатора на охладителната система. Относно въпроса „За и против – миенето на радиатора“ мненията са еднозначни, само „За“ по простота причина че в това има само плюсове. Самата процедура може да се смята като отделна от миенето на двигателя, тъй като за тази цел е добре радиатора да се смъкне и този процес не може да се извършва в автомивка. Просто ако някой предложи да ви измие радиатора без да го сваля не се връзвайте, това е невъзможно да се извърши ефективно при недемонтиран радиатор. За някой демонтирането на радиатора е играчка а за други е като раздел от ядрената физика, така че избора да си свалите сами радиатора или майстор да извърши това си е ваш. Процедурата по миенето пак има два варианта – на автомивка или самостоятелно. Основното правило когато отнесете радиатора на автомивка е да се мие с ниско налягане, ползването на обезмаслителни препарати е силно препоръчително. В домашни условия процедурата е почти същата като при двигателя, напръсквате с обезамслителен препарат според предписанията на тубата и след това измивате обилно. Естествено е че има разликата между миенето с пароструйка на автомивка и маркуч в домашни условия, но това си имам пък и напълно оправдано финансово изражение – въпрос на собствен избор. Някой ще запитат – А радиатора на климатика? Ами и радиатора на климатика също подлежи на измиване но това е повече към темата „Поддръжка на автоклиматик“, която ще засегна в недалечно бъдеще.
Както писах в началото еднозначен отговор на върпоса „За или против миенето на двигателя?“, няма всеки сам преценява къде, как и колко често да си мие двигателя.
За перфектния вид на вашия автомобил, разгледайте актуалните продукти в секция Автокозметика
Източник:http://caralyze.bg